Każdy ma własne preferencje dietetyczne, niezależne od tego, czy ma wyłonioną stomię, czy też nie, dlatego umieściliśmy tutaj podstawowe rady i wskazówki, które pomogą Ci dobrać właściwą dla Ciebie dietę po operacji wyłonienia kolostomii.
Po operacji wyłonienia kolostomii Twój przewód pokarmowy jest krótszy, co nie zmiena faktu, że nadal funkcjonuje w ten sam sposób. Mimo, że cześć jelita grubego lub okrężnicy została usunięta, możesz jeść normalne jedzenie, chyba że stosowanie specjalnej diety jest konieczne ze względu na inne medyczne uwarunkowania.



Jeśli Twoja kolostomia została wyłoniona w początkowej części jelita grubego treść jelitowa wydobywająca się ze stomii będzie bardziej płynna niż w przypadku wyłonienia stomii w końcowym odcinku jelita grubego. Dzieje się tak dlatego, że główną funkcją jelita grubego jest wchłanianie płynów i zagęszczanie stolca, więc jeśli stomia jest wyłoniona w końcowym odcinku jelita grubego stolec jest bardziej uformowany.
Pamiętaj, że wszystko jest kwestią indywidualną. Są osoby z kolostomią, którzy mogą jeść wszystko, ale zdarzają się pacjenci, którym nie wszystkie dania służą i muszą dostosować swoją dietę do własnych potrzeb.

Dla pełnego zdrowia nasze ciało, szczególnie w okresie rekonwalescencji, potrzebuje różnorodnego pożywienia – tajemnica tkwi w tym, by wiedzieć co jeść i utrzymać zbilansowaną dietę

  • Codziennie jedz warzywa i owoce
  • spożywaj produkty wysokobiałkowe – np. mieso, ryby, jajka, ser, mleko lub jogurty
  • spożywaj produkty z grupy węglowodanów – chleb, ziemniaki, makaron, ryż , płatki śniadaniowe. Węglowodany powinny stanowić przynajmniej połowę wszystkich spożywanych przez Ciebie produktów
  • spożywaj mleko i nabiał dwa do trzech razy dziennie, gdyż są to produkty bogate w wapno – staraj się wybierać produkty odtłuszczone, gdyż są one zdrowsze.

 

UWAGI OGÓLNE

  1. Spożywaj posiłki w mniejszych ilościach i unikaj jedzenia w godzinach wieczornych. Jedz regularnie (przynajmniej 3 posiłki dziennie) co pozoli na efektywną pracę Twojej kolostomii i pozwolić uniknąć nadmiernej produkcji gazów.
  2. Jedz powoli i przed połknięciem dokładnie przeżuwaj pokarm, ułatwi to proces trawienia
  3. Staraj się by Twoje posiłki były urozmaicone. Jeśli rozszerzasz swoją dietę zaczynaj od małych ilości a następnie stopniowo zwiększaj ilość wprowadzanego pokarmu. Jeśli źle reagujesz na wprowadzany do diety składnik odczekaj klika tygodni i po tym czasie zaczynając od niewielkich ilości spróbuj jeszcze raz
  4. Spożywaj produkty zawierające duże ilości błonnika zmniejszą one ryzyko wystąpienia zaparć. Błonnik znajdziesz w owocach, warzywach, chlebie pełnoziarnistym, płatkach zbożowych, brązowym ryżu i pełnoziarnistym makaronie.
  5. Niektóre osoby z kolostomią nie tolerują produktów wysokotłuszczowych takich jak kremy, ciasta, mleko wysokotłuszczowe, sery czy też czekolada. Alternatywą może być stosowanie odtłuszczonych mleka, sera i serków do smarowania.
  6. Codziennie wypijaj dużą ilość płynów – około 2 litrów wody lub innych płynów (kawa, herbata) pamiętaj jednak, że najzdrowsze jest picie wody niegazowanej.

 

GAZY

Niektóre produkty sprzyjają tworzeniu się gazów jelitowych: – kapusta, fasola, kalafior, groszek, cebula, jajka, kukurydza, ostre przyprawy, napoje gazowane, piwo.
Inne przyczyny tworzenia się gazów jelitowych – żucie gumy, jedzenie z otwartymi ustami, mówienie podczas jedzenia, niesystematyczne spożywanie posiłków, picie przez słomkę.

  • Spożywaj regularnie 3-4 posiłki dziennie i staraj się nie robić zbyt długich przerw między posiłkami
  • Jedz z zamknietymi ustami i nie mów w trakcie jedzenia
  • Napoje gazowane powodują wzdęcia
  • Nie pij napojów przez słomkę
  • Spróbuj pić napoje z miętą pieprzową – np. syropy lub herbaty
  • Zjadaj jeden jogurt dziennie. Najlepsze są jogurty naturalne. Jeśli nie lubisz jogurtu naturalnego możesz wymieszać go z łyżeczką miodu lub dżemu, możesz także zmieszać go z galaretką lub zamrozić i jeść jak lody

 

NIEPRZYJEMNE ZAPACHY

Przyczyny  – ryby, jajka, gotowana fasola, cebula, kapusta, czosnek, szparagi, zielone warzywa

  • Jedz jogurty
  • Kapsułki z miętą pieprzową (możesz je nabyć w aptece lub w dobrym sklepie medycznym)
  • Syrop z mięty pieprzowej rozcieńczaj do smaku
  • maślanka

 


BIEGUNKI

Przyczyny  – zielone warzywa, ostre przyprawy, surowe owoce, suszone śliwki lub sok ze śliwek, sorbitol (słodzik nisko kaloryczny) albo różne leki

  • jedz dojrzałe banany
  • jogurt naturalny
  • ser
  • cukierki ślazowe lub żelki
  • sos jabłkowy
  • kluski
  • przegotowane mleko
  • ryż
  • tapioka
  • maslo orzechowe
  • puree ziemniaczane

Uwaga: jeśli masz często nawracające biegunki, spróbuj używać worków odpuszczalnych, które można opróżniać kilkakrotnie w ciągu dnia.


ZAPARCIA

Jest wiele przyczyn zaparć, mogą pojawiać się w wypadku stosowania różnych leków, lub gdy w ciągu dnia wypijasz zbyt mało płynów, lub za mało się poruszasz.

  • Włącz do swojej diety owoce, warzywa i inne pełnoziarniste produkty
  • Pij odpowiednią ilość płynów – przynajmniej 2 litry dziennie
  • wykonuj kilka łagodnych ćwiczeń
  • Możesz spróbować też wypić sok owocowy  lub śliwkowy.

Jeśli masz  jakieś pytania dotyczące stosowanej przez Ciebie diety i jej wpływu na kolostomię, albo masz problem z zaparciami lub biegunkami pamiętaj, że zawsze możesz skonsultować się ze swoją pielęgniarkę stomijną.

Copyright 2014